۱۳۹۳ اسفند ۲۴, یکشنبه

قطعات یک موزائیک



تا رسد ایران به دوران دگرگونی
هفت سین ما بود ، هفت سین سرنگونی
نوروز خوش است ، خوش تر با روزگار نو
این آرمان ما دارد با اصل تکامل ، همخونی

                            قطعات یک موزائیک

                                                                                                        رحمان کریمی

                                                                پیش سخن
 
   بر آن بودم که در پایانه سال و آستانه سال دگر ، چیزی بنویسم . برخوردم به مقاله دیپلمات انقلابی بشردوست و عضو شورای ملی مقاومت آقای پرویز خزائی . نوشتار ایشان با عنوان « گزارش تا این تاریخ » در محدوده محتوای آن ، چنان پر و شفاف و مستدل است که کار این پیر را آسان کرد. نگارنده در زمینه « نثر » در مقاومت ایران ، سه قلم قابل ملاحظه را در طنز نویسی ، می شناسم . استاد منوچهر هزارخانی ، پرویز خزائی و ه . مهرنوش که متأسفانه مهرنوش عزیز مهرش را از ما دریغ می دارد . در نوشتن امساک و در ننوشتن افراط دارد که مایه تأسف است . البته مقاله اخیر خزائی جز یک « نام » ، عاری از طنز است که مطلب جدی تر از آن است که نویسنده طنز را بکار بگیرد . طنز استاد هزارخانی نرم و راحت با بافت کلام او یگانه می شود ، بدون هیچ تصنع و زایش سزارینی . طنز خزائی ، شوخ و خندان طرف را به سخره و نیشخند می گیرد با مایه هایی از امثله خطه بومی و تاریخی خود . و این یکی از بهره بری های نویسندگان می تواند باشد که از یک فرهنگ غنی اقلیمی استفاده لازم و بجا کنند . ما در قلمرو مقاومت فقط این سه را نداریم . صاحب قلمان با ارزش کم نیستند که اگر بخواهیم ذکر نام کنیم ، فهرست در خور ملاحظه یی ست . قصد مخلص در اینجا در زمینه نثر است و نه نظم . متأسفانه در تداول عوام و ادبیات خواص ، هنوز « طنز» هویت واقعی خود را پیدا نکرده است و اغلب « فکاهی » را به منزله طنز می گیرند. طنز خنده در مغز و ادراک ایجاد می کند و فکاهی خنده از حنجره و کمدی اگر کمدی باشد ، خنده یا بل قهقهه یی از ته دل . طنز ، شوخ و طناز و با ناز و کرشمه ، نرمه گوش سوژه را چنان می مالاند که داد طرف را بلند می کند . طنز قلمروی ست که بیشتر رندان آن را درمی یابند. فکاهی و کمدی شامل عام و خاص می شود. فکاهی و کمدی با روی باز و چشم در چشم به دست انداختن سوژه خود می ایستد. اگر بخواهم شیوه طنز استاد هزارخانی را بیان کنم ، طنز چخوفی ست و مال دیپلمات ارزنده مقاومت ، پزشکزادی ست که او نیز یک دیپلمات بود . البته طنز پزشکزاد در اثر معروفش « دایی جان ناپلئون » بنابه نقش کاراکترهای داستان ، با کمدی شانه به شانه می رود و در صحنه هایی کمدی جلو می زند و فضا را اشغال می کند برای تمامی صاحب قلمان اصیل مقاومت سرفراز ایران و آنان که بیرون از این مقاومت ، به جد و احساس مسئولیت با ارکان رژیم فاشیستی حاکم بر ایران برخورد می کنند ، آرزوی موفقیت و بهروزی دارم .

                                                  هفت سین مقاومت و هفت سین رژیم

   نخست هفت سین مقاومت سرفراز و نستوه ایران زمین :
1 ــ  سرنگونی      2 ــ  سازمان پر افتخار مجاهدین خلق       3 ــ  سالاران قهرمان ملی امروز ایران ، مسعود و مریم      4 ــ سرداران دلاور اشرفی         5 ــ  سرود آزادی            6 ــ  سپنتا مینو ( نیروی افزایش و نیکی و خیر ) در نبرد با انگره مینو ( نیروی بدی و تباهی )              7 ــ  سپید پایی سال نو با مقاومت ایران و عصیان مردم ایران .
هفت سین فاشیست های حاکم :
1 ــ  ساستا ( اهریمن )         2 ــ ساد ( خوک وحشی و گراز و نیز اهریمن )              3 ــ سرهای بردار شده 
4 ــ  سلاخان و سارقان سامری مذهب           5 ــ ستیز گران سالوس ضد صلح و امنیت و عدالت بشری        6 ــ ستم پیشه گان بی رحم بدوی                       7 ــ سراسیمگی سرنگونی محتوم .

                                    افق روشن فردا در تاریک روشن امروز

  با ذهنیت غیر سیاسی یا خام سیاسی ، طبیعی ست که در مجموع ؛ فرد اوضاع را تیره و تار ببیند به ویژه در زمینه سیاست های خارجی . هر سیاستی اعم از تاکتیکی و یا استراتژیکی نمی تواند برای دراز مدت ، بستری راحت و هموار داشته باشد . هر کنش ، دیر یا زود واکنشی خواهد داشت . از کارگران کارخانه ها تا معلمان ، جوانان ، زنان و مادران ، زندانیان در بند یا رسته از بند در چنان اعتراض شجاعانه و برحقی هستند که نوید توفانی خلقی و فراگیر می دهند . خامنه یی تبهکار جلاد مال پرست یا هر مادون جانور دیگر نمی تواند جای آن ابلیس استاد یعنی خمینی دجال را بگیرد . او در موقعیت استثنایی که داشت ، می توانست تضادها و شکاف ها را پوشیده بدارد یعنی شاگرد جلاد ها جرأت نمی کردند که خلاف رأی و خواست او به سر و کول هم بپرند . با یک نهیب سرجایشان می نشاند و آنان از ترس از دست دادن موقعیت باد آورده استعماری دست از پا خطا نمی کردند . آن روزگار برای خامنه یی تکرار نشد و نخواهد شد. به دلایلی که اینجا محل بحث آن نیست چون مفصل است و فقط بدین نکته اشاره می کنیم که هم دست همه شان در خون است و هم در دزدی های کلان . هر کدام پیش دیگری ، پرونده یی قطور دارد . خامنه یی متزلزل و منقلب از بسی بحران های داخلی و خارجی ، متوسل به نیروهای مسلح و مشتی آخوند پیر و پاتال که پشت خود لقب آیت شیطان هم یدک می کشند ، تا کنون توانسته بر رقبا پیروز و خود را سر جا نگهدارد . البته این سرجا ماندن از عنایت و « کفایت ! » استعمارگران نیز هست . جناح بندی رژیم ، درد بی درمانی ست علاج ناپذیر . روز به روز بیشتر سروا می کند و گند مجموعه را بیرون می ریزد . ملت به تنگ آمده ایران می تواند در این رهگذر حیدر نعمتی یا درست تر گفته باشیم جنگ گرگ ها ، هوشیارانه و به خوبی استفاده کند . فاشیست های ملا - پاسدار به برکت « هوشیاری و فعال بودن » ! سیاست استعماری ، توانستند سایه شوم خود را روی عراق ، سوریه ، یمن و لبنان بیاندازند اما امروز از جانب ملل همان کشورها و سیاستمداران ملی و میهن پرست آنان در معرض خشم و اعتراض منطقه یی و جهانی قرار گرفته اند که چندان نخواهد پایید که جل و پلاس بر دوش فرار را بر قرار ترجیح دهند . این اعتراضات و عکس العمل ها نمی تواند مورد بی اعتنایی دولتمردان قدرتمند جهانی قرار گیرد خاصه که بسیاری از مقامات و سیاستمداران خودشان نیز در جبهه مخالف فاشست های توسعه طلب ، قرار دارند. هر صاحب قدرتی تا حدی در قلمرو دموکراسی پارلمانتاریسم غربی ، امکان مانور دارد . ما امروز در جهانی بسرمی بریم که در جواب « های » سریعا صدای « هوی » بلند می شود. نقش بسیار مؤثر و بسیج کننده بین المللی مقاومت ایران با پرچمداری قهرمان ملی مریم ، سهم عمده یی هم در هوشیاری ملل و دول منطقه ایفا کرده و می کند و هم در مجامع و محافل صاحب نفوذ سیاسی غرب . ادغام و همآهنگی این عوامل ، سرانجام هم سیاست استعماری را به بن بست می کشاند و هم رژیم فاشست ها را بر لبه پرتگاه سرنگونی محتوم قرار خواهد داد. در باره این موضوع به اختصار سخن رفت اما به جرأت و اطمینان می توان گفت که افق فردا روشن است .                 

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات: