۱۳۹۱ فروردین ۲, چهارشنبه

مقاومت ایران و بلندگوهای استعماری

مقاومت ایران و بلند گو های استعماری
رحمان کریمی
موحدان برای اثبات وجود خدا یک عبارت موجز معروف دارند : « خدا را به چه می شناسی ؟ به دلیل عقل » . ما هم به دلیل تجربی – تاریخی چندین نسل ، ماهیت وارزشمندی هر
شخص و جنبشی را درنحوه برخورد بلندگوهای استعماری خاصه بنگاه صدا وسیمای استعمارپیر « بی بی سی » فهم می کنیم . مردم ایران تا بدانجا براین نشانه ومدلل واقفند که ماندن یا رفتن دیکتاتورها راهم با این متراژ برای خودشان ارزیابی می کنند . جاوید مرد تاریخ معاصرایران دکترمحمد مصدق هدف شماره یک بی بی سی بود دردشمنی و عناد ورزیدن و تبلیغات زهرآگین علیه او کردن . به هرحال زنده یاد مصدق به حکومت رسیده بود و رییس دولت بود . مردی که داشت نفت ایران را ملی می کردو خلع ید از استعمار انگلیس . اما مجاهدین خلق ایران فقط یک سازمان وتشکیلات اپوزیسیونی بیش نیستند . سابقه ندارد که بلندگوهای استعماری یک جنبشی را که هنوز به قدرت نرسیده تا بدین پایه مورد خصومت ، لوث وخراب کردن وپرونده سازی های استعماری خود قراردهد ، آنهم سازمانی که دشمن اصلی اش یعنی رژیم فاشیستی ملا- پاسدار حاکم دریک تناقض آشکار دربیان وعمل ، آن را « گروهک » می خواند . نه رژیم می تواند پاسخ قانع کننده دهد ونه حامیان و بلندگوهای استعماری که اگر گروهک است که اینهمه به صرف وقت وانرژی و توطئه نباید نیاز داشته باشد . چه پول های هنگفت به ویژه درغرب صرف مقابله با سازمان مجاهدین خلق ایران می شود که درخور محاسبه نیست . مردم تحت ستم وسرکوب ایران خاصه نسل جوان که اکثریت جمعیت را شامل می شوند ، اگر چند صباحی گول یک یا دو بلندگوی نواستعماری بخورند و بعد به آگاهی وحقیقت امر برسند ، فریب بی بی سی را هرگز نخواهند خورد چرا که همگان ، سیاست استعمار پیر انگلیس را از بَرهستند . مردم ایران به وضوح می بینند که انگار بنگاه بی بی سی شعبه یی از بنگاه های تبلیغاتی رژیم است ، مستقر درپایتخت « دولت فخیمه » یعنی لندن . آخر آدم خرفت هم که کرده باشد اگر ریگی درکفش نداشته باشد از خودش می پرسد که یعنی چه ؟ رادیو وتلویزیون یک کشور اروپایی درقبال یک جنبش توانمند ضد رژیم ، تا این اندازه وقت و مایه بگذارد . حاج بی بی اخیراً اضافه بر تمامی مسمومات مشعشعش ، گزارش داده که وزارت دارایی آمریکا برای چند شخصیت حامی اشرفیان قهرمان و مقاومت سرفراز ایران ، احضاریه فرستاده است . یعنی آقایان از مجاهدین خلق پول می گیرند ومی آیند به حمایت ، سخنرانی می کنند !! ما دراین نوشتار می خواهیم همین را کالبد شکافی کنیم :

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

۱۳۹۰ اسفند ۲۷, شنبه

حرف هایی به انگیزه آخرین طرح استاد عالیوندی

حرف هایی به انگیزه آخرین طرح استاد بهرام عالیوندی
رحمان کریمی
فرشته که از کنفرانس جهانی روز زن از پاریس برگشت ، پرسیدم : ناهید خانم را هم دیدی* ؟ گفت : نیامده بود . ریه های استاد عفونی شده ، دربیمارستان زیر سرم ومراقبت پزشکی ؛ بستری ست . دلم فروریخت . چیزی درآن سحرگاه خاموش درمن شکست . چنان سنگین و پر شتاب و مضطرب شکست که فقط یک پاره آن کافی بود تا دگرباره مرا به گذشته های دور، به شصت سال پیش ؛ پرتاب کند . گفتم پرتاب اما پرتابی شبیه درغلطیدن روی جاده یی ناهموار و پراز شیب و فراز . جسم با آنکه زنده است و زندگی بخش اما بالاخره یک مجموعه متشکل فیزیکو- شیمیایی ست و پیوسته در معرض سایش وفرسایش . جسم یک قالب حیاتی ست که موجودی بنام آدم درآن جا گرفته است اما آدمیت این موجود درارتباط با موجودات دیگر واز جمله و به ویژه با جامعه نوع خود چه درحوزه اقلیمی ، چه جهانی وتاریخی می باشد . بدین دلیل است که هفتصد سال پیش ، سعدی می فرماید : « تن آدمی شریف است به جان آدمیت / نه همین لباس زیباست نشان آدمیت » از تفسیراین بیت می گذریم که خود گویا تر از هر تفسیراست . نهایت آنچه قابل تأمل وتعمق است ، بار معنوی چند بُعدی « جان » است که مظهر تمامی نُمودهای اخلاقی ، فرهنگی ، سنتی وتاریخی ونیز نوع اندیشگی عنصری اجتماعی ولی سخت پیچیده ولایه لایه بنام آدمی یا انسان . دربرخورد با این جان است که قشریون وبی ریشه گان دریک پروسه کوتاه یا دراز مدت تغییر شکل وجبهه می دهند وبه یک اپورتونیسم حاصل ازفطرت و زدگی از شرایط حاد موجود به نیهیلیسم اجتماعی وسیاسی می رسند ودراین تقابل است که جان های ریشه دار ریشه گستر درمعرض ویرانگرترین توفان ها و سیلاب ها می مانند ومی پایند . سال هاست که جسم با جان استاد عالیوندی وهمسروفادار هنرمند اوناهید ، همراهی و همخوانی نمی کند اما اینان به حکم همان جوهرهٌ جوشان درونی که مبتنی بر آرمان ملی وبشری ست ، شجاع واز خود گذشته درکنار مقاومت سرفراز ایران ایستاده اند وخم به ابرو نمی آورند .

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed